Fleetlights, drone formaties verlichten de nacht

Donkere wintermaanden

Met de komende winter voor de deur even de aandacht voor een unieke drone toepassing genaamd Fleetlights.

Een Britse verzekeringsmaatschappij heeft een open source drone systeem ontwikkeld dat ’s nachts kan assisteren bij zoektochten, hulp kan bieden bij nachtelijke reddingsoperaties, en licht moet kunnen schijnen op donkere plaatsen op het vaak onverlichte Britse platteland.

In de donkere wintermaanden komen namelijk 42% meer voetgangers om het leven dan in de zomermaanden en is het moeilijker om nachtelijke zoekacties op touw te zetten.

Search & Rescue

Het Londense Direct Line, dat vooral gekend staat voor haar autoverzekeringen, kwam daarom vorig jaar met een innovatief project op de proppen om daar verandering in te brengen.

Het Fleetlights systeem werd bedacht om mensen te helpen die ’s avonds veilig naar huis willen stappen op de vele onverlichte wegen in afgelegen gebieden van het Verenigd Koninkrijk.

Door gebruik te maken van in formatie vliegende drones met energiezuinige maar felle LED lampen kunnen zij ook de hulpdiensten assisteren bij nachtelijke reddingsoperaties door vanuit de lucht een groot zoekgebied te belichten.

Veilig naar huis

Het idee is simpel, je downloadt de app, je vraagt de drones om assistentie, zij komen naar je toe gevlogen en herkennen jou via de app op je smartphone.

Vervolgens gaan de drones boven jou een formatie vormen en de route belichten die je aan het stappen bent.

Eens je op je bestemming bent geraakt kan je het systeem via die app melden dat je veilig thuis bent geraakt, waarna de drones de formatie opheffen en terug naar huis vliegen.

Open source

Er worden voor deze prototype service twee gekende drone types van DJI gebruikt, de F650 en S900 hexacopters, beide voorzien van de Pixhawk flight controller.

Deze -inmiddels uit productie gehaalde- hardware heeft het voordeel dat het open source is, en dat iedereen uit de community de bijbehorende software kan verbeteren of aanpassen.

Het drone systeem communiceert onderling via het MAVlink (Micro Air Vehicle Link) protocol, een programmeertaal die speciaal werd ontwikkeld voor drones. MAVlink wordt bijvoorbeeld gebruikt in de bekende Parrot AR Drone maar ook in vele autopilot software, zoals ArduPilot en Andropilot.

De software zorgt er niet alleen voor dat de drones in formatie vliegen maar ook dat de drones naar de plaats van de opdracht kunnen gestuurd worden en razendsnel kunnen communiceren met het grondstation, waaraan een grafische interface met missie planner gekoppeld is.

De felle LED verlichting die onder de drones is gemonteerd verlicht de grond met een intens en gefocust lichtbaken waardoor de gebruiker zich bijna in het daglicht waant.

Ontwikkeling

Bij de ontwikkeling stootten de ontwikkelaars op enkele grote technische problemen. Om die op te lossen werden innoverende technieken aangewend, zoals een Mesh netwerksysteem dat er voor zorgt dat de drones met voldoende hoge snelheden kunnen communiceren en opereren.

Aanvankelijk werd het systeem uitgetest met traditionele GPS sensoren, maar omdat dit systeem voor civiele toepassingen niet nauwkeurig genoeg is (met een foutmarge van 2 meter) , werd er extra hardware geïmplementeerd waardoor een nauwkeurigheid van 2 centimeter kan worden gehaald.

Nieuwe chips voegen Real Time Kinematic (RTK) satelliet navigatie toe aan het systeem, een techniek om de precisie van de positie die navigatiesatellieten doorzenden te verbeteren. Zo kunnen GPS, Galileo en GLONASS navigatiesystemen met een veel grotere nauwkeurigheid worden aangewend.

De originele software beperkte zich ook tot het simpelweg volgen van de gebruiker, als een soort follow-me mode, maar dat werd verder ontwikkeld zodat de drones nu het pad belichten in de rij- of staprichting van de opdrachtgever.

In de praktijk

Wanneer het Fleetlights systeem in actie komt zal de leidende drone eerst met de app communiceren om te weten waar de gebruiker zich bevindt, en die positie dan aan de andere drones doorgeven.

Vervolgens zullen de drones via de MAVlink software een formatie vormen, waarna de vlucht wordt uitgevoerd die werd berekend via de grafische interface van de vluchtrouteplanner.

Techniek

In volgende futuristische video, die inmiddels al een jaar oud is, wordt de technische kant van het project belicht.

Toekomstmuziek?

Het systeem werkt, de eerste live testen werden vorig jaar al met succes uitgevoerd in het Britse plaatsje Petworth.

Als eerste toepassing  werden daarbij personen in dit landelijke gebied geassisteerd terwijl ze ’s avonds of ’s nachts veilig naar huis wilden stappen.

LED’s van 1000 Watt

Hoe fel de lichten van een 1000W LED lamp op een drone wel kunnen schijnen zien we in deze spectaculaire video. Een rooksignaal onder deze drone zorgt hier ook voor extra spektakel met een hoog UFO-gehalte.

Search & Rescue

De Fleetlights drones worden in het Verenigd Koninkrijk nu al gebruikt bij reddingsoperaties op zee zoals je kan zien in deze video.

Omdat reddingsboten hun reddingsoperaties traditioneel altijd uitvoeren volgens een vast zoekpatroon, kan het gebeuren dat de drenkeling zich nét aan de achterkant van een golf bevindt op het moment dat de boot met de zoeklichten passeert.

De Fleetlight drone formatie kan dit voorkomen door een 500 m² groot gebied te belichten waardoor de kans op succes veel groter wordt. Volgens de ontwikkelaars kunnen drenkelingen met dit systeem tot vijf maal sneller worden gevonden.

Website

Voor meer informatie en om mee te werken aan het project kan je surfen naar de website van ontwikkelaar Direct Line op https://www.directline.com/fleetlights

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *