Drie drones hinderen luchtverkeer Schiphol

Na de vele honderden meldingen in de Verenigde Staten in de afgelopen zes maanden, en de melding in Frankrijk vorige maand, werden afgelopen vrijdag maar liefst drie drones tegelijk gespot in een aanvliegroute naar de luchthaven van Schiphol in Amsterdam.

Het is onduidelijk of het hier gaat om een terroristische actie of om hobby piloten die bewust of onbewust de regelgeving en hun gezond verstand negeerden.

Drie vliegtuigen, drie drones

Een eerste vliegtuig meldde dat een drone op zo’n 30 meter rechts onder het toestel vloog toen het de landing uitvoerde en op een hoogte vloog van 1200 voet.

Daarop vroeg de verkeersleider de volgende toestellen uit te kijken naar de drone. Niet veel later name het volgende toestel een drone waar op 1000 voet hoogte op zo’n 300 meter aan de linkerkant van het toestel.

De piloot van een derde vliegtuig spotte daarop drie drones, alle drie op dezelfde positie, links van het toestel op een hoogte van 900 voet.

Geo-fencing

De landingsbaan werd niet afgesloten tijdens het incident en geen van de piloten ondernam een ontwijkende actie. Na het incident werd deze landingsbaan wel gesloten maar het is niet bekend of dit kwam door de aanwezigheid van de drones.

De politie startte een onderzoek. De drones zouden zijn gespot boven een klein dorpje in de buurt. Het is in Nederland niet toegestaan om te vliegen boven gebouwen. Op plaatsen rond luchthavens kunnen toestellen van de populaire drone fabrikant DJI niet opstijgen dankzij een geo-fencing systeem dat rekening houdt met de aanwezigheid van vlieghavens.

De drones zijn dan ook wellicht van een ander type, maar het is niet bekend hoe groot ze waren en of ze voorzien waren van propellers of het vliegende tuigen betrof zoals het op hol geraakte Belgische toestel van het instituut Vito.

Communicatie

De communicatie met de luchtverkeersleiding over de drone(s) is te beluisteren op Drone(s) on ILS path 18C at Schiphol airport audio.

De opname begint met de melding van een van de piloten van KLM Cityhopper-vlucht KL1904 van Hannover naar Schiphol: “KLM28M, op 1200 voet (400 meter) een drone rechts van ons, onder de ILS (Instrument landing system.)” 

Strengere regels

Net zoals bij de meeste andere drone-sightings werd het nieuws door zowat alle grote media overgenomen. Een kamerlid van de Nederlandse CDA partij stelde meteen ook voor om de regels voor het gebruik van drones strenger te maken.

Volgens Martijn van Helvert komt het incident voor omdat eigenaars van drones de regelgeving niet kennen.

Hij wil dan ook een publiekscampagne opzetten om de regels beter bekend te maken en de regelgeving aanscherpen om dit soort incidenten te voorkomen.

Meer meldingen

In het afgelopen jaar steeg het aantal meldingen van vliegtuigpiloten die drones signaleren explosief. Dat komt niet alleen door het stijgend aantal drone gebruikers, maar ook omdat piloten nu alerter zijn geworden en meer bekend zijn met de komst van drone technologie voor particulieren.

Volgens een studie van de Amerikaanse vereniging voor modelvliegtuigen correleert de stijging van het aantal meldingen echter niet met een stijgend risico.

In nagenoeg alle gemelde incidenten moest door de piloot van het vliegtuig geen ontwijkende actie worden uitgevoerd en in de meeste gevallen was er geen sprake van een bijna-botsing. Een andere studie leidde af dat de impact van een drone bovendien minder gevaarlijk is dan de impact met een vogel, en veel minder voortkomt, zowat eens per 1,87 miljoen jaar.

Bekijk alle 583 bijna-botsingen van drones met vliegtuigen in het Amerikaanse luchtruim in de afgelopen 6 maanden in dit document.

Bron: Drone rakelings langs landende vliegtuigen op Schiphol – NOS

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *