Gecrashte Belgische drone van Vito (update)

De 3 meter grote Belgische drone die eergisteren neerstortte in Frankrijk behoorde toe aan de Vlaamse instelling voor technologisch onderzoek (Vito).

cruiser-uav-2Het Vito gebruikt grote drones voor testen, en weet naar eigen zeggen niet waarom het toestel het contact met het grondstation verloor. Ook de noodlandingsfunctie werkte niet. Testvluchten met dit type toestel (de zogenaamde cruiser) worden nu gestaakt.

Er werd niet bekendgemaakt voor welke testen de drone werd gevlogen. Vito werkt in haar onderzoek wel samen met UniFly, een spin-off bedrijf dat software ontwikkelt voor drones, maar in een gesprek met droneblog gaf het bedrijf te kennen niets met het ongeluk te maken te hebben.

UniFly NV

Het Antwerpse bedrijf UniFly ontwikkelt een softwaresysteem dat commerciële drone operatoren en luchtverkeersleiders toelaat om samen gebruik te maken van het luchtruim. Michael Maes van dronekeuringsbedrijf EuroUSC uit Alsemen gelooft dat het project de administratie zal beperken zonder in te boeten op veiligheid en privacy.

Registratie en wetgeving

De vennootschap zal een management platform op de markt brengen om commerciële RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems) te integreren in het luchtruim. Commerciële dronegebruikers zullen zich moeten registeren en kunnen zo zien waar ze mogen vliegen en welke regelgeving er in dat gebied geldig is.

Via het platform zal de luchtverkeersleiding en de overheid ook alle commerciële dronevluchten makkelijk kunnen controleren en opvolgen.

Het platform zal dronebedrijven toelaten om het luchtruim te gebruiken door alle vereiste informatie automatisch te registreren en te versturen naar de bevoegde autoriteiten.

SkyBridge software

UniFly’s cloud based software applicatie Skybridge kan informatie uitwisselen met de luchtverkeersleiding en geïntegreerd worden in de bestaande ATM (ATM – Air Traffic Management.)

skybridge logoHet platform kan via een intuitive grafische interface drone piloten in staat stellen om hun vlucht op voorhand te plannen, en na te kijken of de vlucht binnen de wettelijk toegelaten parameters valt.

Ook kan de politie met het systeem makkelijk opsporen of een drone al dan niet illegaal is, en kunnen er waar nodig tijdelijk No-Fly zones mee worden aangemaakt.

Het software systeem verwerkt volgende gegevens:

  • Aeronautische gegevens*
  • Lokale wetgeving
  • Informatie over de drone operator
  • Informatie over de drone piloot
  • Technische informatie over de drone
  • Planning van vluchten
  • Vluchten in uitvoering
  • Historiek van de vluchtgegevens

*  Eén van de minst bekende maar meest belangrijke onderdelen die internationale civiele bemande luchtvaart mogelijk maakt

Drone operatoren kunnen zich nu al registreren voor een SkyBridge account.

Veilige intergratie van drones in luchtruim

“VITO heeft een heel uitgebreide kennis en expertise in aardobservatie en aanverwante toepassingen. Drones worden hierbij meer en meer gebruikt. Denk maar aan het controleren van hoogspanningsleidingen. Een veilige integratie van deze drones is hierbij essentieel, en we zijn ervan overtuigd dat dit platform hiervoor de oplossing biedt”, aldus Walter Eevers, directeur Valorisatie en strategische samenwerking bij VITO.

Akkoorden met autoriteiten

Unifly heeft al enkele jaren contacten en akkoorden gemaakt met de autoriteiten in België, Nederland en het Verenigd Koninkrijk om hun drone applicaties te testen. Daarna zal het platform getest worden in de andere Europese landen.

Ook drone fabrikanten vertonen interesse in het project omdat zij het mogelijk maken om drones veilig te gebruiken volgens de toepasbare wetgeving. Zij zouden allemaal de technologie willen integreren in hun producten om die als eerste aan te kunnen bieden aan hun klanten.

Ook het bedrijf EuroUSC wil hierin de eerste zijn. EuroUSC is een van oorsprong Brits dronekeuringsbedrijf maar heeft filialen over heel Europa.

Air Traffic Management

VITO werkt voor het schrijven van de software samen met Flight Plus. Met hun achtergrond bij de luchtvaart heeft Flight Plus ervaring in de administratieve afhandeling van toelatingen om drones te laten vliegen.

Het bedrijf wordt naar eigen zeggen internationaal betrokken bij het opstellen van drone wetgeving, vluchtoperaties en luchtverkeersleiding (ATM – Air Traffic Management.)

Europese prijs 2014

groepsfotoNa de lancering van een eerste versie van het software platform kreeg UniFly NV de runner-up award toegedeeld op de prestigieuze SESAR SWIM master class 2014, een wedstrijd georganiseerd door het Europese luchtvaartprogramma SESAR (Single European Sky ATM Research.)

Het bedrijf meldt op haar website met enige trots dat het toen de enige drone applicatie was die in de prijzen viel.

Vito reageerde in een persmededeling dat zij de drone nu zouden onderzoeken van zodra de Franse autoriteiten het toestel vrijgeven.

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *