Eerste bijna-botsing met drone in Frankrijk

Vorige maand botste een onbekende drone op grote hoogte bijna met een passagiersvliegtuig van Air France.

Volgens een woordvoerder van het BEA (Le Bureau d’Enquêtes et d’Analyses pour la Sécurité de l’Aviation civile), de Franse dienst die ongevallen en incidenten in de civiele luchtvaart onderzoekt, kwam een drone op 19 februari jongstleden tot op 5 meter afstand van een toestel van Air France toen het wou landen op de Charles De Gaulle vlieghaven van Parijs.

Grote hoogte

De bijna-botsing gebeurde op een hoogte van meer dan anderhalve kilometer, en het is onduidelijk of het gaat om een gewone hobby drone die recreatief door een amateur werd gevlogen, dan wel om een commercieel drone toestel dat gebruikt werd voor professionele doeleinden.

Eerste incident in Frankrijk

Het is de eerste keer dat er in Frankrijk sprake is van een bijna-botsing tussen een drone en een vliegtuig.

Eerder deze week vloog een grote professionele drone van een Belgische bedrijf nog ongecontroleerd en met grote snelheid door het Franse luchtruim waarna het crashte in een veld zonder daarbij gelukkig ongevallen te veroorzaken.

De Airbus SE A320 was op weg vanuit Barcelona naar de vlieghaven van Charles De Gaulle in Parijs, toen de piloot op 1.600 meter hoogte een drone opmerkte aan de linkerkant van het toestel.

De piloot schakelde na het spotten van de drone onmiddellijk de automatische piloot uit en begon aan een uitwijkingsmanoeuvre om niet meer in de buurt van de drone te komen.

Het BEA gaat het voorval analyseren en proberen te achterhalen wie de eigenaar van de drone was.

Steeds meer bijna-botsingen

Intussen worden er in de rest van de wereld al meermaals meldingen gemaakt van bijna-botsingen van drones met vliegtuigen uit de civiele luchtvaart.

In Engeland werden er in de periode tussen 11 april en 4 oktober 2015 niet minder dan 23 incidenten gerapporteerd. In december 2015 waren dat er al zeven, waarvan er vier konden worden geclassificeerd in categorie A, de meest risicovolle categorie alvorens het gaat om een echte botsing.

Verbieden of registreren

Nu het aantal bijna-botsingen stijgt vragen burgerluchtvaartpiloten om drones veiliger te integreren in het luchtruim, ofwel zelfs volledig te verbannen.

De Britisch Airline Pilot Association drong in januari 2016 aan om een registratiesysteem te implementeren zodat drone operatoren makkelijker kunnen worden opgespoord en waar nodig vervolgd.

In Frankrijk is het, net zoals in de rest van de wereld, niet toegestaan om met een drone te vliegen in de buurt van een luchthaven. Ook mogen drones niet hoger vliegen dan 150 meter boven residentiële wijken.

Het BEA deelde niet mee hoeveel personen er in het toestel zaten, of hoe groot of van welk type de drone was.

Gevaarlijker dan vogels

Een recente studie van Aero Kinetics uit Texas suggereert dat een speelgoed drone die in een vliegtuigmotor wordt gezogen wel degelijk meer schade zou kunnen aanrichten dan de impact van een vogel.

Dit soort van botsing zou volgens het bureau resulteren in oncontroleerbare schade waarbij metalen onderdelen die vanuit de turbine worden weggeschoten zouden kunnen zorgen voor beschadigingen aan de romp van het toestel.

Type-certifiëring

Volgens het vakblad Aviation Week introduceerde Aero Kinetics vorig jaar een registratiesysteem om kleine UAS (Unmanned Aerial Systems) te certificeren zodat drone operatoren geen expliciete uitzondering via de luchtvaartautoriteit FAA meer moeten aanvragen om veilig commerciële opdrachten te kunnen uitvoeren.

Het verslag van de analyse van Aero Kinetics kan je hier downloaden.

Bron: Bloomberg

Lees ook

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *