Idioot vliegt drone nabij Heathrow airport

Het is niet duidelijk wie of waarom maar een drone operator heeft in september vorig jaar met zijn drone een bijna-botsing veroorzaakt met een passagiersvliegtuig nabij Heathrow Airport.

Begin januari van dit jaar werd er nog een vlucht uitgesteld toen een drone boven de één van landingsbanen van de luchthaven werd gespot. De landingsbaan werd daarop zeven minuten gesloten, waardoor op z’n minst één vlucht vertraging opliep.

Het UK Airprox safety board publiceerde een Safety Incident Report waarin een uiterst gevaarlijke bijna-botsing wordt vermeld met een vliegtuig op Heathrow Airport. Daarnaast werd er ook een incident op grote hoogte gerapporteerd met een turbojet passagiersvliegtuig dat vertrok vanop een vlieghaven in Manchester.

Minder dan 10 meter

In september vorig jaar merkte een piloot in de cockpit van een Boeing Airbus A319 tijdens de landing een drone op die gevaarlijk dicht bij het toestel kwam.

imcVolgens de piloot vloog de drone op een hoogte van 500 voet (152 meter) net toen het vliegtuig de laatste fase van de landing inzette.

De drone zag eruit als een kleine helikopter en hing stil in de lucht. Het onbemande toestel kwam volgens het rapport op minder dan 25 yards (22 meter) van de cockpit en vloog toen ongeveer 20 yards (18 meter) boven het vliegtuig.

De vleugelwijdte van een Airbus A319 is ongeveer 34 meter, wat zou betekenen dat het toestel en de drone op amper 30 feet (9 meter) in elkaars buurt kwamen.

Piloot onvindbaar

De piloot melde in zijn verslag dat het onmogelijk had geweest om de drone te ontwijken door de snelheid van het vliegtuig en de korte tijd die overbleef na het spotten van de drone.

De piloot meldde het incident aan de luchtverkeersleiding en de politie werd er op uitgestuurd om de drone piloot te vinden, maar zonder succes. Het incident werd geclassificeerd als een incident van categorie A, de meest ernstige categorie vooraleer het incident als een feitelijke botsing wordt geclassificeerd.

Omdat de drone niet gedetecteerd kon worden op de radar van de luchtverkeersleiding is de enige beschikbare meting van afstand en hoogte van de drone de schatting die de piloot maakte vanuit de cockpit van het vliegtuig.

Controlled Airspace

Drones mogen in het Verenigd Koninkrijk niet hoger vliegen dan 400 voet (121 meter) en het gebruik van drones in de buurt van actieve vlieghavens is -net zoals in andere landen- strikt verboden, tenzij de luchtverkeersleiding op voorhand op de hoogte wordt gebracht.

In het verslag benadrukte het UK Airprox Safety Board dat een drone niet verder mag vliegen dan de LOS (line of sight) van de bestuurder, wat in praktijk neerkomt op een afstand van 500 meter van en een hoogte van 120 meter boven de operator.

Andere incidenten

Het incident nabij Heathrow Airport in is het meest ernstige incident dat in het verslag voorkomt. maar het is helaas niet het enige. In juli vorig jaar werd er volgens de Britse politie al eens een drone opgemerkt nabij de luchthaven van Southampton.

Twee dagen na het incident op Heathrow meldde de piloot van een Embraer E190 turboprop toestel dat zijn pad werd gekruist door een drone op een hoogte van 2.600 – 3.000 voet (800 à 900 meter) boven Londen.

De drone kwam volgens de melding op minder dan 50 voet (15 meter) van één van de propellers van het vliegtuig, kort nadat het op Manchester Airport was opgestegen voor een vlucht naar Schotland.

Amper één week later meldde een piloot van een Piper Cherokee dat een drone op naar schatting 20 voet (6 meter) afstand van zijn toestel vloog.

Ook in Amerika

Ook in Amerika werden er door vliegtuigpiloten al incidenten gemeld.

Volgens NASA’s Aviation Safety Reporting System database rapporteerde een piloot van een Bombardier CRJ200 jet vliegtuig dat een drone op minder dan 200 voet afstand en hoogte van het toestel kwam toen het de landing inzette op de luchthaven van Pittsburg.

De piloot van het toestel drong er in zijn melding op aan dat de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA de regels die het vliegen rond vlieghavens verbiedt niet alleen moet opstellen maar er ook voldoende op zou moeten toezien dat die regels ook effectief worden nageleefd.

Bron : Arstechnica

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *