Drones helpen scheepvaart in Antarctica

De Australische overheid meldt met enige trots dat het voortaan wellicht drones zal gebruiken om bevoorradingsschepen doorheen de gevaarlijke wateren rond Antarctica te navigeren.

aurora australisSinds de ijsbreker Aurora Australis, die toebehoort aan de Australian Antarctic Division zijn overtocht maakte naar de zuidpool basis Casey lijkt er een grote toekomst weggelegd voor navigatie van schepen doorheen de Antarctische ijswateren met behulp van UAV’s.

Aurora Australis

In december vorig jaar vertrok de Aurora Australis zoals elk jaar om de Australische basis te bevoorraden.

Ditmaal werd de kapitein van het schip niet enkel geholpen door de scheepsradar en satellietbeelden, maar ook met directe luchtbeelden van rond het schip die gemaakt werden met de fixed wing vleugevliegtuigen en multi-rotors van een Australisch drone bedrijf.

Met behulp van drones die werden bestuurd door James Rennie, directeur van Australian UAV kon het bevoorradingsschip veilig doorheen de ijswateren in het zuidpoolgebied navigeren.

Sneeuwstorm

Dat het inzetten van drones in het zuidpoolgebied zeker niet zonder risico is bewijst het nieuws dat recent via de Australische media bekend raakte.

Afgelopen woensdag kwam het bevoorradingsschip in ernstige problemen toen een krachtige sneeuwstorm het schip losrukte van zijn landvasten op het station Mawson waardoor het schip vastliep bij West Arm in Horseshoe Harbour.

Volgens de Australische overheid is de veiligheid van het schip niet in gevaar geweest en bleven alle bemanningsleden gelukkig ongedeerd.

Australian UAV

rennieAustralian UAV is een drone bedrijf dat professionele diensten aanbiedt vanuit Melbourne, Sydney, Tasmanië en de Gold Coast.

Die omvatten voornamelijk het in kaart brengen van terrein, inspectie van landbouw en industriële complexen, alsook luchtfotografie.

James Rennie is een gediplomeerd drone piloot met al meer dan 10 jaar ervaring met het besturen van RC vliegtuigen.

De milieuwetenschapper won de aanbesteding die de overheid in oktober voor deze opdracht uitschreef.

Moeilijke omstandigheden

Het is zeker geen gemakkelijke opdracht om met een drone te vliegen in het zuidpoolgebied.

Ten eerste is er op deze zuidelijke breedtegraden een grote afwijking tussen de ligging van de magnetische en de geografische noordpool, die kan oplopen tot zo’n 100 à 110°.

De elektronica van deze UAV’s heeft boven deze Antarctische wateren ook weinig bescherming tegen de snoeiharde wind, de sneeuw en de ijzige temperaturen die maken dat de batterijen ook sneller ontladen.

Kompas calibratie

Ook het opereren van de UAV’s – die gelanceerd werden vanop het schip – stootte op praktische problemen.

Het kompas van de toestellen ondervindt veel storing door de grote massa staal van het schip. Dat maakt het onmogelijk om het kompas en dus ook de daaraan gekoppelde GPS navigatie te gebruiken.

Manuele besturing

Dit technische probleem werd opgelost door de GPS uit te schakelen en in volledige manual mode met de UAV’s te vliegen. Het bleek de enige manier om met succes het benodigde beeldmateriaal op te nemen.

Hier zien we één van de indrukwekkende luchtopnames die in december 2015 door één van de quadcopters van James werden opgenomen.

Assistentie

Het is de eerste keer dat de Australian Antarctic Division de hulp van drone technologie inroept voor de navigatie van een schip in het zuidpoolgebied.

De UAV’s blijken een waardevol instrument om bijkomende assistentie te bieden naast de gebruikelijke navigatie via satellietbeelden en radar.

Quadcopters en Fixed Wings

Tijdens de tocht naar Casey, die negen dagen duurde heeft een quadcopter in totaal vijf vluchten gemaakt van telkens acht minuten om het ijs rondom en voor het schip in kaart te brengen.

Fixed-wing vleugelvliegtuigen werden vervolgens gebruikt om het gebied rondom het station vanuit de lucht in kaart te brengen. Een vleugelvliegtuig kan immers in amper 20 minuten zo’n 30 hectare terrein in kaart brengen.

Australische aangelegenheid

De Australian Antarctic Division had eerder al met succes drones ingezet voor het in kaart brengen van vegetatie en er was eerder al een test gedaan vanop de Amerikaanse Nathaniel B Palmer, maar dit experiment aan boord van de Aurora Australis was voor het eerst een volledig Australische aangelegenheid.

Succesvolle test

De Australische Antarctica Afdeling maakt nu een nabeschouwing van het project om te zien wat er in de toekomst kan gedaan worden met deze technologie, maar het ziet er naar uit dat drones vaker zullen worden ingezet voor de navigatie van schepen in de extreme omstandigheden van het zuidpoolgebied.

Bron : http://www.antarctica.gov.au/

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *