België nog niet klaar voor drones

Update : dit artikel is verouderd – bekijk hier het overzicht van de wetgeving over drones in België vanaf 25 april 2016 of de overzichtelijke brochure die werd gemaakt tijdens de aankomende drone wetgeving in België.

Europa

Na meer dan drie jaar is er in België nog altijd geen drone wetgeving. Bevoegde minister Jacqueline Galant lijkt liever te willen wachten tot er een Europese wetgeving komt, om onze wetgeving daar dan conform mee maken. Het ingediende koninklijk besluit (de voorloper van een wet) werd door Europa bovendien ook nog eens niet aanvaard, en de invoering van de wet krijgt daarom nog eens drie maanden uitstel.

Het uitstel komt er omdat de Europese Commissie meer aandacht vraagt voor de technische specificaties van drones, terwijl de minister voornamelijk oog heeft voor de veiligheid en privacy. De minister wil van onze wet de “sterkste drone wetgeving van Europa” maken, al houdt ze wel ruimte open voor een evolutie van de wet, al naar gelang eventuele (hard) “learned lessons” en eventuele technologische ontwikkelingen.

ULM

Het kabinet van de minister raadpleegt voor het maken van deze wet het BeUAS (De Belgische Federatie voor de Onbemande Luchtvaart), het ministerie van Defensie en Belgocontrol, dat instaat voor het luchtverkeer in ons land. BeUAS blijft dan ook lovend over de aanpak van de minister en haar kabinet, al is er hier en daar toch een klein woordje kritiek te horen omdat het zo lang duurt.

Tot de tijd dat ons land klaar is met het maken van een wet die het gebruik van drones aan -strikte- regels bindt, is het nog altijd niet toegestaan om in het openbaar met een drone te vliegen. Je mag alleen opstijgen vanop vliegvelden die ingericht zijn voor het gebruik van ULM’s en modelluchtvaartterreinen erkend door het Directoraat-Generaal Luchtvaart.

Gebruik nu

Het is ook nog altijd niet toegestaan om drones commercieel te gaan gebruiken. De makers van Belgische TV programma’s overtreden dus wellicht ook de huidige wet, die nog dateert van voor de oliecrisis in de jaren ’70. Drones vallen anno 2016 nog altijd onder de gewone luchtvaart, en mogen alleen per uitzondering gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek, en als test.

Een korte vergelijking maakt dan ook meteen duidelijk wat je momenteel met je aangekochte drone in ons land allemaal kan, en zal kunnen als het voorgestelde KB wordt omgezet in een wet. In de rechterkolom zie je wat in Nederland momenteel kan na het aankopen van een drone.

Nu Privé Gebruik Zakelijk Gebruik Nederland
Mogelijkheden -
Indoor
Outdoor
Zon Op
Zon Onder
Privé domein
Openbaar domein
Camera
FPV
Maximale afstand - LOS* LOS* LOS*
Maximale hoogte - 10 m 91 m 120 m
Meldingsplicht
Verzekering
Extra kosten Medisch attest
€ 242,46
Vliegbrevet
€ 2.904
*LOS = Line of Sight (binnen het zichtsveld)
**Light Aircraft Pilot Licence Medisch attest

Vliegbrevet

Van zodra de drone een camera heeft en film en foto-opnames kan maken wordt het een drone die wordt ingezet voor commercieel of zakelijk gebruik (volgens de overheid.) Dat gaat dan om zowat alle drones die momenteel voor consumenten te koop zijn.

Om die reden zal je na de aankoop van een drone zoals de DJI Phantom of Yuneec Q500 wellicht verplicht worden om een dronebrevet te halen bij de paar instellingen die daarvoor de toestemming hebben: Noordzeedrones, Syntra, BAFA of het Franstalige Espace-Drone. Die voorzien cursussen van 30 uur theorie lessen en 12 uur praktijk. Daarna kan een examen bij de DGLV (Directoraat-Generaal LuchtVaart) worden afgelegd.

De kandidaat bestuurder moet ook slagen voor een medische test van het type LAPL (Light Aircraft Pilot Licence), dezelfde medische keuring als die voor piloten van privé vliegtuigen.

Zonder een brevet zal je alleen met een drone zonder camera in je tuin kunnen vliegen. Dit is volgens de Minister belangrijk om de privacy te beschermen. Boven desolaat openbaar terrein zoals de kust, weilanden of natuurparken mag niet gevlogen worden zonder een vliegbrevet. Je zal boven privé terrein van anderen mogen vliegen, maar alleen als je daarvoor expliciete toestemming hebt van de eigenaar(s).

Camera

Wie een drone heeft met een camera, of wie een drone wil inzetten voor economische activiteit, bijvoorbeeld voor de inspectie van windmolens, of om een huis te verkopen zal dus eerst naar de les moeten, examen moeten afleggen, een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid moeten afsluiten, een verklaring afleggen dat je de privacy zal respecteren en een aantal medische testen moeten ondergaan. Na het slagen in al deze testen zal je een economische activiteit kunnen starten, maar voor elke vlucht moet voorafgaandelijk melding worden gemaakt aan het DGLV.

Je zal dan mogen vliegen met een UAV (unmanned aerial vehicle) die uitgerust is met een camera in het ongecontroleerde luchtruim van België tot op een hoogte van 91 meter. Een aantal toepassingen zal dan echter nog altijd niet kunnen, want wellicht wordt het maken van autonome vluchten en het kijken op het scherm van de live videoverbinding om de drone te besturen (FPV) verboden.

De opties

Wat kan je momenteel dan wel doen met een drone? Een optie is om een grote indoor hal te huren en daar af te spreken met vrienden om er wekelijks een paar rondjes te vliegen. Of je kan een groot stuk weiland kopen en wachten op de wet om daar dan rondjes te gaan vliegen met je drone, met de camera uit.

Of je kan naar Nederland trekken waar de drone wetgeving iets toleranter is voor de gewone drone liefhebber. In Nederland mag je wel boven mooie openbare plekken vliegen, maar je moet er rekening houden met de afstand tot gebouwen, voertuigen en andere mensen. Het is er bijvoorbeeld niet toegestaan om dichter dan 150 meter van een gebouw of voertuig te vliegen dat niet je eigendom is. Ook mag je niet vliegen boven mensenmassa’s, kunstwerken, of boven grote (snel)wegen.

Er zijn evenwel nog geen drones voor de consument met ingebouwde afstandsbepaling tot objecten, dus in hoeverre die regel in de praktijk kan worden opgevolgd is onduidelijk.

Line of Sight

Verder geldt dat je de drone zo ver mag laten vliegen als je ogen aankunnen, dit heet in het Engels binnen de “Line Of Sight” (LOS). Dat komt omdat vliegen in First Person View (op het schermpje van de zender kijken) wellicht verboden wordt. Je moet dus altijd visueel contact houden met de drone, zodat je die goed kan besturen.

Hoever de LOS werkelijk reikt is niet gedefinieerd, maar in het algemeen kan men uitgaan van een afstand van 250 meter. Hoewel de verkoop van zogenaamde drone-goggles, brillen waarmee de FPV beelden realtime geprojecteerd worden niet verboden wordt, zal het gebruik ervan bij de besturing van een drone dat wel zijn.

Planning

Ook drone-journalistiek wordt -net zoals in Nederland- wellicht verboden, een drone mag dus niet ingezet worden voor nieuwsgaring. De enige uitzondering hierop is de toelating voor de brandweer om drones te gebruiken tijdens hun oproep. Wie een dronebrevet heeft, zal na het in voegen treden van de wet wel mogen vliegen voor een commerciële opdracht, maar moet voorafgaandelijk de DGLV verwittigen van de geplande vlucht.

Men zal dus vooraf moeten gokken op goede weersomstandigheden als men iets wil filmen en ongepland commercieel gebruik (voor bijvoorbeeld nieuwsgaring) zal niet mogelijk zijn. Ook ’s nachts vliegen zal niet kunnen, omdat dan geen zicht op de drone kan gehouden worden voor de besturing. Of zoiets, want quasi alle drones hebben behoorlijk straffe LED verlichting.

No fly zones

Omdat er in ons land zonder vliegbrevet maar 10 meter hoog en enkel op privé terrein mag worden gevlogen is het voor de Belgische drone liefhebber een minder belangrijk detail dat je niet in de buurt van vlieghavens mag vliegen. Drone fabrikanten hebben daarom zelf ook “no-fly zones” ingesteld. Bij de nieuwere drones van drone fabrikant DJI kan de drone binnen de straal van 2.5 km rond een actief vliegveld (zoals Zaventem) niet opstijgen.

Belgische consumenten die dichter dan deze straal van een vliegveld af wonen, kunnen dus maar best geen drone kopen, tenzij ze nog een buitenverblijf hebben of vaak op vakantie gaan.

Tot Slot

Dit artikel belicht voornamelijk hoe het er momenteel zal gaan uitzien voor de drone enthousiast die in alle onwetendheid zijn drone kocht bij een winkel als Mediamarkt.

* De volledige tekst van het koniklijk besluit vind je op http://www.euka.org/nl/themas/koninklijk-besluit-min-galant.aspx

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *