Gentse burgemeester bezorgd om drones

Terwijl er in ons land toch al zo’n 1.000 à 2.000 drones per maand worden verkocht bevestigt de Gentse burgemeester Daniël Termont in een recent artikel in de Streekkrant zijn bezorgdheid omtrent het gebruik van drones.

Uit de lucht vallen

Ik ben geen voorstander van drones, behalve dan voor de veiligheids- diensten“, verklaart de burgemeester volgens de krant.

Drones kunnen vanuit de lucht een klaardere kijk geven op gevaarlijke situaties, op ongevallen of files. Ze kunnen ook commerciëel ingezet worden om pakjes te vervoeren of andere commerciële redenen, maar daarvoor is er een federale wetgeving nodig.”

Gewone burgers zullen goed moeten oppassen vooraleer ze hun drone in Gent in het openbaar bovenhalen.

Volgens de plaatselijke krant is de burgemeester vooral bezorgd voor de veiligheid van de burger, “want in het verleden zijn er al een aantal van deze drones ongecontroleerd naar beneden gekomen. Als dat boven een massa volk gebeurt kan dat zware gevolgen hebben want die dingen wegen toch wat.

Bedrijven en letsels

Voor de drones uit de bedrijvensector heeft Termont minder schrik: “als drones professioneel en veilig ingezet worden kunnen ze nuttig zijn.”

Misschien zullen drones van de Gentse pakjesbezorgers in toekomst niet uit de lucht kunnen vallen of is er geen reden tot bezorgdheid voor de veiligheid als bedrijven er zich mee gaan bezighouden, maar de voormalige Gentse Fieste burgemeester lijkt de “fun” van drones voor de gewone hobbyist of fotograaf alvast nog niet te kunnen appreciëren.

Ondanks het massale gebruik van drones door zeer onervaren piloten zijn er nog maar weinig incidenten geweeest waarbij drones uit de lucht vallen en daarbij letsel of schade aanrichten.

We kennen een recent incident in Brazilië waarbij een vlag verstrikt raakt in de propellers van een drone en iemand uit de menigte wordt verwond. Er was een incident in Australie in 2014 waarbij een atlete vermoedelijk gewond raakte door contact met een drone, en er was een incident in een Amerikaans voetbalstadium in 2013.

Om zulke incidenten te voorkomen mag je in Nederland niet (meer) vliegen boven een mensenmenigte, wat er voor zorgt dat de politie nu efficiënt optreedt wanneer iemand een drone toch boven publiek opereert.

Ook zijn de nieuwste drones voorzien van firmware waarin alle no-fly zones rond bijvoorbeeld vliegvelden zijn opgenomen zodat de drone rond deze plekken niet kan vliegen.

Terrorisme

Sommige onafhankelijke media belichten ook een andere kant van het verhaal. Tien dagen voordat een DJI Phantom per ongeluk neerstortte bij het Amerikaanse Witte Huis vond er in Virginia een conferentie plaats over het gebruik van drones door terroristen.

In landen als Syrië worden goedkope hobbydrones zoals de DJI Phantom 2 al gebruikt om aanslagen te plegen. Jihadi strijders slagen erin om ze met 1,5 kg explosieven te beladen.

In ons land woont er een aanzienlijke groep kandidaat-strijders en de politiekazernes in Gent worden nog altijd dag en nacht bewaakt naar aanleiding van terreurdreiging.

In Nederland kreeg een drone handelaar al moslim extremisten over de vloer met heel specifieke vragen omtrent het draagvermogen en bereik van deze drones.

De bezorgheid gaat dus niet alleen uit van de angst voor drones van hobbyisten die “uit de lucht kunnen vallen”, maar ook van de angst voor eventueel misbruik en de schade die bepaalde individuen uit onze maatschappij er mee kunnen aanrichten.

Een drone operator zal door de strenge wetgeving altijd goed opvallen in de omgeving, makkelijk kunnen worden aangesproken en makkelijk kunnen worden beboet. De nieuwste drones hebben een standaard bereik van zo’n 5 kilometer en halen een snelheid van zo’n 100 km/u.

Strengere regels

Ook in Nederland verstrengt de drone wetgeving aanzienlijk.  Zo vlieg je vanaf 1 oktober 2015 nog maximaal 100 meter ver, niet hoger dan 50 meter, en niet dichter dan 50 meter van gebouwen, mensen, of een andere drone.

Hoe men dat als gebruiker en als overheid moet gaan controleren is nog de vraag. Overigens wordt het wel makkelijker om je drone in te zetten voor professioneel gebruik, na het behalen van een licentie.

Volgens wat we weten van het Belgische wetsvoorstel mag je je favoriete kathedraal dus voorlopig nog niet filmen vanuit de lucht, uit veiligheid voor de burger, maar je kan in principe wel dronken en aan een rotvaart boven je kinderen in je achtertuin vliegen, als die daar groot genoeg voor is.

In de berichtgeving over de aankomende wetgeving omtrent drones in België is er nog geen aandacht voor zaken als een leeftijdsgrens of een snelheidslimiet, en zijn er geen richtlijnen wat betreft gebruik van drones bij bepaalde windsnelheden of weercondities.

Allemaal richtlijnen die een veilig gebruik van de al meer dan 80,000 verkochte hobbydrones in ons land eventueel wel ten goede zouden kunnen komen.

Volgens dronewatch zal er een Europese regelgeving komen die wat beter zal aansluiten op de realiteit. Volgens Europa kan je ongelukken met drones namelijk niet uitsluiten, of ze nu voor je hobby of professioneel worden gevlogen, en in je achtertuin of boven een stadsplein.

Daarom zou er bijvoorbeeld een fonds komen om slachtoffers van ongevallen met drones te kunnen vergoeden.

Politiek

Het filosofische debat over de rechten van bedrijven versus de rechten van de burger komt door de drone technologie bovenaan op de agenda. De nieuwe wetsvoorstellen zijn bijzonder restrictief voor de hobbyist, maar scheppen wel een aantal mogelijkheden voor de overheid en bedrijven.

De technologie is er, het grote publiek werd er al voor warm gemaakt, maar hoe de toekomst er zal uitzien lijkt dus nu vooral een politieke kwestie te worden.

Lees ook

One thought on “Gentse burgemeester bezorgd om drones

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *