Streng wetsvoorstel voor drones in België

Privé en professioneel gebruik

Een wetsvoorstel over het gebruik van drones is in de maak, en dat lijkt erg streng te gaan worden. Het  kan enkele nuttige toepassingen al meteen onmogelijk maken.

Mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) heeft een voorlopige tekst klaar van een wetsvoorstel dat tegen het einde van het jaar rond moet zijn. Daarin wordt oa. onderscheid gemaakt tussen recreatief en professioneel gebruik van een UAV.

Maximale hoogte

De maximale hoogte voor professioneel gebruik wordt begrensd op 90 meter. Voor recreatief gebruik wordt dat 30 meter. Er komen restricties op de zone’s waar je mag vliegen, en er wordt voor commerciële vluchten een onderscheid gemaakt tussen gevaarlijke en niet-gevaarlijke situaties.

Opnames van bijvoorbeeld menigtes of evenementen zullen altijd eerst moeten worden aangevraagd bij het directoraat-generaal Luchtvaart. Ook zal er altijd toestemming moeten worden gevraagd aan de bewoner van het domein waarboven men vliegt.

Kritiek

Koen Meuleman, voorzitter van de Belgian Unmanned Aircraft Systems Associations (BeUAS) is in een radio-interview blij dat er nu eindelijk een regelgeving komt voor professionele toepassingen, maar duidt toch op een paar hekele punten in de voorlopige tekst.

Inspecties van windmolens kunnen zo bijvoorbeeld niet met een drone uitgevoerd worden omdat windmolens hoger zijn dan 90 meter, en bij toepassingen in de landmeetkunde is de ideale vlieghoogte van zo’n drone eerder 100 à 120 meter.

No-Fly zone’s

Ook komt het hele gebied rond Antwerpen, Brussel en Charleroi zo misschien in een no-fly zone terecht wat het moeilijk maakt voor vele bedrijven om daar met een drone te opereren.

Verder vindt hij recreatief gebruik van drones erg gevaarlijk en is hij blij dat er regels voor in de maak zijn.

Vliegbrevet

Volgens VTM Nieuws zullen professionele drone operatoren in de nieuwe wet ook verplicht over een vliegbrevet moeten beschikken.

Recreatief vliegen met een drone zal alleen mogen op privédomeinen, maar daarvoor hebben drone operatoren geen vliegbrevet nodig.

Medisch en praktijk examen

Voor professioneel gebruik zullen kandidaat-piloten een medisch examen en een praktijktest moeten afleggen, en moeten ze kunnen aantonen dat ze een toereikende theoretische kennis hebben van de luchtvaartwereld.

Om daarna hun licentie te behouden, zullen professionele piloten minimum 2 uur per jaar (6 vluchten) moeten vliegen.

Eindelijk

Geert Nijst van – het intussen failliete [update 02/2016] – SkyEye is tevreden dat er nu ook in ons land eindelijk een wettelijk kader komt, “want 80% van de opportuniteiten in deze sector heeft België al gemist.”

RelatedPost

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *