Soepele regels voor drones in Amerika

Vluchten met een commerciëel karakter

Het is in Amerika momenteel niet verboden om met je consumer-grade drone te vliegen, zolang je maar enkele richtlijnen in acht neemt wat betreft veiligheid en privacy.

Van zodra de vlucht een commerciëel karakter krijgt wordt vliegen echter verboden, en dat maakt het heel wat bedrijven én particuliere fotografen, hobbyisten en liefhebbers niet erg makkelijk.

Momenteel hebben slechts een handvol Amerikaanse bedrijven de specifieke toestemming gekregen om drones te gebruiken, zoals bijvoorbeeld een opnamestudio in Hollywood die hierdoor veel geld bespaart tijdens het draaien van een film.

Nieuwe voorstellen klaar

De Amerikaanse authoriteit die bevoegd is voor het controleren van de luchtvaart in Amerika (de FAA) heeft daarom een grote stap gezet om het in de toekomst mogelijk te maken voor bedrijven én particulieren om een drone in te zetten voor commerciële vluchten.

Juridisch kader om met drones te vliegen in Amerika
Juridisch kader in de maak om drones te kunnen toepassen

De langverwachte voorgestelde regulering voor het vliegen met kleine drones is eindelijk klaar. Tot vandaag is het in Amerika nog altijd verboden om te vliegen met een kleine drone voor commerciële doeleinden, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de FAA.

De nieuwe regels laten het elk bedrijf toe om voortaan zulke vluchten te maken, zolang zij zich zullen houden aan enkele aannemelijke richtlijnen. Volgens de FAA kan dit voor meer dan 7,000 bedrijven betekenen dat zij in de eerstvolgende drie jaar gebruik zullen kunnen gaan maken van drones voor hun commerciële activiteiten.

Pakket leveringen, of leveringen aan huis door drones, zoals Amazon’s verhoopte ‘Prime Air’ zal evenwel nog niet kunnen.

Integratie van drones in de luchtvaart 

Het belangrijkste is dat de FAA niet heeft geprobeerd om meer te gaan verbieden, maar eerder van mening is dat het vliegen van drones veilig geïntegreerd kan worden in de toekomstige luchtvaart met het bestaande kader .

Het agentschap gelooft zelfs sterk in het nut en de talloze toepassingen die met deze technologie mogelijk worden gemaakt, zoals bijvoorbeeld het redden van levens of simpelweg het aanzwengelen van de economie.

De grootste verandering in de voorgestelde regelgeving is het onderscheid dat zal worden gemaakt tussen een ‘commercieel piloot’ voor lijnvliegtuigen en een ‘drone operator’ die een gewone quadcopter of hexacopter bestuurt.

Technische examens en restricties

Deze laatste zal een specifiek examen moeten afleggen bij een door de FAA gauthorizeerde instantie, een brevet behalen voor het vliegen van kleine onbemande toestellen. De operator zal dit examen vervolgens om de twee jaar opnieuw moeten afleggen.

De FAA wil voor drones minder dan 25kg een hoogte-plafond van 500 meter instellen en stelt een maximale horizontale snelheid van 45 m/s voor. Er zou enkel mogen gevlogen worden bij daglicht en er moet een minimale zichtbaarheid zijn van 5 km (3 mijl) rond het grondstation bij opstijgen.

Er werd voor het eerst ook een leeftijdsbeperking aan de regels toegevoegd, een drone operator moet minimaal 17 jaar oud zijn, en een operator mag niet meer dan 1 drone tegelijk besturen.

Nieuwe categoriën

Ook overweegt de FAA om een nieuwe categorie in te voeren voor de zogenaamde “micro-drones”. Onder deze drones vallen lichte microdrones die minder dan 2 kilogram wegen en van zachte materialen zijn gemaakt die geen ernstige letsels veroorzaken bij botsing.

Vormen micro-drones straks een aparte categorie?
Vormen micro-drones straks een aparte categorie?

De FAA overweegt om deze micro-drones vrij te stellen van de strikte regelgeving en te laten gebruiken door operatoren zonder dat die daarvoor een verplicht examen moeten afleggen.

Ander goed nieuws is dat de kleine ‘consumer drones’ die momenteel in trek zijn bij het grote publiek niet meer zullen worden aanzien als “modelvliegtuig” en dus niet aldusdanig zullen moeten worden getest alvorens vergund te kunnen worden.

Goed nieuws dus voor de brave huisvader, die kan nog steeds een drone kopen voor Kerstmis en die nog diezelfde avond in de dakgoot doen crashen!

Line of Sight

Ondanks de vrij soepele houding van de FAA ten overstaan van consumer grade drones, blijkt er toch vooral kritiek te komen op het behouden van de richtlijn dat een op afstand bestuurd vliegtuigje ten alle tijden in de zichtslijn van de operator moet blijven.

Deze beperking zal het immers onmogelijk maken om een aantal toepassingen al concreet te gaan ontwikkelen. “De techniek is er klaar voor en in Europa wordt er nu al veilig en verantwoord gebruik van gemaakt,” klinkt het.

Los Angeles door de camera van een DJI Phantom
Los Angeles, gezien door de camera van een DJI Phantom

Ten slotte wordt een beperking opgelegd qua afstand en zou de multirotor ten alle tijd zichtbaar moeten blijven voor de operator, desnoods met optische hulpmiddelen.

Je zou in principe dus een verrekijker kunnen gebruiken tijdens het opereren van een drone, maar je drone enkel navigeren via de live beelden van een FPV systeem mag dan weer niet. Concrete voorstellen dus die gelukkig nog ruimte laten voor verbetering.

Meer juridische armslag

Het voorstel werd vandaag nog niet publiek gemaakt, maar eens het zover is zal het publiek nog de tijd krijgen om opmerkingen te maken bij de voorstellen. Het van kracht worden van deze regels kan dus makkelijk nog twee jaar op zich laten wachten.

Momenteel is het Amerikaanse luchtvaart agentschap niet in staat om een landbouwer die met zijn drone vliegt in het oog te houden, er zal niemand in de buurt zijn om hem te stoppen. Als het incident echter zou worden geobserveerd en gefilmd dan zou de FAA voortaan op basis van de nieuwe regelgeving echter eindelijk genoeg grond hebben om juridische stappen te kunnen ondernemen.

Bekijk hier de voorgestelde richtlijnen van de FAA in pdf formaat:  Voorgestelde richtlijnen FAA

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *